Taqlid Itu Perbuatan Tercela

Monday, July 17, 2006

TAQLID, secara ringkasnya ialah : “Melakukan amal-ibadat yang melibatkan kepercayaan, amalan dan juga percakapan secara membuta-tuli @ membabi-buta, iaitu tanpa mengetahui hujah-hujahnya daripada sumber tertinggi perundangan Islam, iaitu al-Quranul Karim dan as-Sunnah as-Sahihah”.

Ertinya : TAQLID = TAKSUB = FANATIK.

1. Pertama : Ayat 36, Surah al-Isra’ :

Ertinya : “Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya”.

2. Kedua : Ayat 167, Surah al-Baqarah :

Ertinya : “Dan berkatalah orang-orang yang mengikuti: "Seandainya kami dapat kembali (ke dunia), pasti kami akan berlepas diri dari mereka, sebagaimana mereka berlepas diri dari kami." Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatannya menjadi sesalan bagi mereka; dan sekali-kali mereka tidak akan keluar dari api neraka”.

3. Ayat 104, Surah al-Maidah:

Ertinya : “ Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah mengikuti apa yang diturunkan Allah dan mengikuti Rasul". Mereka menjawab: "Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya". Dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk?”

4. Ayat 21, Surah Luqman :

Ertinya : “Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang diturunkan Allah". Mereka menjawab: "(Tidak), tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya". Dan apakah mereka (akan mengikuti bapak-bapak mereka) walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang menyala-nyala (neraka)?”.

5. Surah an-Nahl, Ayat 116 :

Ertinya : “Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta : Ini halal dan ini haram, untuk mengada-adakan pembohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan pembohongan terhadap Allah itu tidaklah akan berjaya”.

Sekian, semoga ada manfaatnya bersama.
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad

:: ust pendekar ::

ayus dan syuhada
nursyuhada.com


0 comments: