Driver Pengantin

Sunday, December 03, 2006

Hari Sabtu lepas, aku diminta untuk jadi "driver pengantin" pakai kereta aku sendiri.. haha.. satu penghargaan dari Muslin untuk motocar aku tu. pagi2 lagi aku dah pegi hantar kedai basuh kereta. Lepas basuh, aku terus lari ke rumah sewa Muslim Bokhare di Damansara.

Hari tu jadi pengapit perkahwinan sapuan dan najwa, seronok sebab syuhada jadi pengapit belah perempuan. Tapi kali ni agak suram, sebab aku sorang-sorang drive, takde Syuhada di sisi. Muslin pun tertanya-tanya, nape syuhada tak datang. Nampaknya nanti syuhada kena menjawab la.. hehe..

Parking kat luar hotel. Jalan kaki ke hotel. Ini ler pengantinnya.













Sampai kat sana, adik-beradik muslin dah siap untuk bertolak ke hotel penginapan mak ayah muslin, di KL.
Bapak2 sedara Muslin memang mudah mesra.

Masuk2 bilik, perkenalkan diri, lepas tu aku terus ditegur oleh pakcik X (bukan nama sebenar) "ada sorang lagi orang muda berjanggut"... patutler di tegur, rupanya sepupu2 muslin pun berjanggut.


Sepanjang duduk dalam bilik tu, kedengaran lagu-lagu klasik yang dinyanyikan sendiri oleh pakcik X. Dia nyanyi pasal janggut la jugak. Antara rangkap kata yang aku ingat:


Ada misai, takdak jangggut, itu kucing

Ada janggut, takdak misai, itu kambing
Ada misai, ada janggut, itu benggali singh


Kici-kici, lembu jaga

Sudah besar, jadi askar
Sudah tua, bank jaga

Satu senapang, peluru dua


Mula perjalanan

waktu nak bertolak ke rumah pengantin perempuan. Yang berbaju coklat itulah drivernya.


Lepak kat Petronas kejap

Berenti isi minyak.

Pengantin

Inilah pengantinnya. Muslin dan Wahida, dua-dua kawan dari UTM Skudai.


Keyma, UTM Skudai

Jumpa Keyma Azani. Member yang duduk jauh. Dah dua tahun jadi guru di Terengganu, memang orang Terengganu pong. Ghadapi(rambut panjang) dgn Azmir(takde rambut) tu, memang keje KL... anytime je leh jumpa.

Saguhati


saguhati dari pengantin. sebentuk cincin yang sendiri tak paham. berapa kerat agaknya?

0 comments: